Milyennek kell lennie a főnöknek?
Erre nem túl nehéz választ találni. Megkértem a szemináriumaimon résztvevő könyvtárosokat, hogy sorolják fel a felettesek kívánatos és szükséges tulajdonságait. A különböző körökben felvett listákon igen sok volt az egyezés. A legtipikusabbak:
- biztonságot sugároz
- elkötelezett
- becsületes
- képzelőerővel rendelkezik és előrelátó
- van elemzőkészsége
- képes bonyolult dolgokat átlátni
- van elég energiája
- okos
- lojális az intézményhez, a könyvtárhoz és a munkatársakhoz
- van politikai érzéke
- nyitott a környezet, használók és munkatársak irányában
- figyel a használókra és a munkatársakra, gondoskodik róluk
- tűri a stresszt
- intelligens
- képes döntést hozni
- alázatos, képes másokat meghallgatni
- rugalmas
- elérhető és megközelíthető
- igazságos
- barátságos, ugyanakkor objektív
- van humorérzéke
- jó a kommunikációs képessége
- lelkes
- kitartó
- nyitott
- van képessége és akarata ahhoz, hogy a dolgokat mozgásba hozza.
Kétlem, hogy maguk a főnökök alapvetően más felsorolást készítenének, de hogy a felsoroltaknak mennyiben felelnek meg, abban valószínűleg eltérne véleményük beosztottaik ítéletétől.
Érdemes megjegyezni, hogy a beosztottak nem gyenge vagy erőtlen felettest akarnak. Tudják, hogy sokszor szükség van a keménységre. Bizonyos főnökök ugyanakkor azt hiszik, hogy a keménység és a szerénység között semmi kapcsolat sem lehet. A részvételen (azaz a döntésekben való bevonáson) alapuló menedzsment egyáltalán nem könnyű választás, sőt; nehezebb, mint az autokratikus menedzsment – de általában jóval hatékonyabb.
Forrás: „But what can be done about our bosses” / Maurice B. Line.
In: Library Management 97 (1896) 3 p. 32-37 (Részlet)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése